Books

Ercikan, Kadriye and Peter Seixas. New Directions in Assessing Historical Thinking. New York: Routledge, 2015.

In this volume, leading European and North American scholars and practitioners tackle one of the most important, yet most neglected, topics in the field - assessment. History educators at all levels will benefit from the wide range of practical, thought-provoking, and cutting-edge insights into "how we know" what students know and how they reason in history. More than a work only about assessment, this book maps out a landscape of competing ideas about it means to think historically.

For more information and to order, please download the flyer.


Seixas, Peter, and Tom Morton. The Big Six Historical Thinking Concepts. Toronto: Nelson, 2012.

This beautiful and thought-provoking PD resource will help educators to better understand historical thinking and to integrate six historical thinking concepts into classrooms through model activities and teaching strategies.

Each chapter begins with a discussion of how a prominent Canadian author has engaged one of the six concepts while writing a work of history or historical fiction. The second half of each chapter provides practical teaching strategies for working with the concepts at different grade levels, and levels of sophistication. 

Table of Contents:

  1. Historical Significance
  2. Evidence
  3. Continuity and Change
  4. Cause and Consequence
  5. Historical Perspectives
  6. The Ethical Dimension

DVD-ROM includes:

  • Modifiable Blackline Masters
  • Graphics, photographs, and illustrations from the text
  • Additional teaching support

Order information: Nelson Education


Seixas, Peter, et Tom Morton. Les six concepts de la pensée historique. Montréal : Modulo, 2013.  (Traduction de The Big Six Historical Thinking Concepts.)

Conçu de facture élégante pour inspirer la réflexion, le livre propose des modèles d’activités et des stratégies d’enseignement afin d’aider les enseignants à mieux comprendre la pensée historique et à intégrer les six concepts de la pensée historique dans leur enseignement.

Chacun des chapitres débute par un exposé sur la façon dont un auteur canadien de renom s’est inspiré d’un des six concepts lors de la rédaction d’une recherche ou d’une fiction historique. La seconde partie offre des stratégies pratiques d’enseignement pour utiliser les concepts, et ce, à divers niveaux d’enseignement et de complexité.

Table des matières :

  1. La pertinence historique

  2. La preuve
  3. La continuité et le changement

  4. Les causes et les conséquences
  5. La perspective historique
  6. La dimension éthique

Le DVD inclut :

  • Des fiches reproductibles modifiables
  • Des graphiques, des photographies et des illustrations en lien avec le texte
  • Du soutien pédagogique additionnel

​Informations de commande: Modulo


Denos, Mike and Roland Case. Teaching about Historical Thinking. Vancouver: TC2, 2006.

A professional resource to help teach six interrelated concepts central to students' ability to think critically. Edited by Peter Seixas, Penney Clark. Jointly published by The Vancouver Foundation and The Critical Thinking Consortium. 

Order here: TC2

French version:
Lévesque, Stéphane. Enseigner la pensée historiqueVancouver : TC2, 2013.
Enseigner la pensée historique est axé sur six concepts interdépendants et essentiels à développer la capacité des élèves à réfléchir dans le domaine de l’histoire. La nature et l’importance de chaque concept ainsi que les problèmes associés à aider les élèves à les comprendre font l’objet de discussions. On suggère dans cette ressource comment présenter des concepts aux élèves et comment les intégrer au curriculum en histoire. Un échantillon élargi d’enseignement démontre comment ces concepts agissent dans l’apprentissage de la pensée critique en histoire. Le livre offre aussi des exemplaires de feuilles d’activités pour créer des leçons stimulantes en histoire.
Pour commander : TC2